Saturday, January 15, 2011

KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH (KSSR)

Latar Belakang

1. Gagasan ke 3 Ucapan Dasar Y.A.B. Perdana Menteri dalam Perhimpunan Agung UMNO 2006 – menuntut supaya pendidikan Negara memberi penekanan kepada :

· Pembangunan modal insan

· Penghasilan pelajar celik minda

· Pembentukan warganegara yang menguasai ilmu, kemahiran dan maklumat

· Program yang membangunkan akal manusia dalam melahirkan insan Ulul al-bab.

2. Teras ke 2 Pelan Induk Pembangunan Pendidikan:

· Dasar – membangunkan modal insan yang mempunyai pengetahuan dan kemahiran serta menghayati nilai-nilai murni.

· Matlamat – memastikan anak bangsa Malaysia dipupuk semangat menguasai ilmu pengetahuan, kemahiran dan kompetensi, menerap nilai

3. Oleh itu, kurikulum kebangsaan perlu dikaji semula bagi memastikan kurikulum yang holistik dan sentiasa releven bagi melahirkan modal insan yang seimbang yang dapat menangani cabaran semasa dan masa depan.

Sejarah Kurikulum Sekolah Rendah

1983 - Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR)

1993 - Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR)

2003 - KBSR (semakan)

2011 - Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR)

Transformasi Kurikulum

Proses melakukan satu bentuk perubahan yang holistik kepada kurikulum persekolahan sedia ada yang melibatkan perubahan bentuk, organisasi, kandungan, pedagogi, peruntukan masa, kaedah pentaksiran, bahan dan pengurusan kurikulum di sekolah.

clip_image001

Hasrat Pendidikan

- Falsafah Pendidikan Kebangsaan - Cabaran Abad Ke-21

- Dasar Pendidikan Kebangsaan - Model Baru Ekonomi (MBE)

- Wawasan 2020 - Teori Pembelajaran

- Rangka Rancangan Jangka Panjang - 4 Pillars of Education

clip_image001[5]

 

clip_image001[7]

clip_image001[9]

 

          clip_image001[11]

CIRI MODAL INSAN (SEKOLAH RENDAH)

Pada akhir peringkat pendidikan rendah, murid perlu mempunyai kemahiran asas untuk kehidupan seharian. Antara kemahiran asas tersebut adalah seperti berikut:

· Penguasaan kemahiran asas – membaca, menulis dan mengira

· Kemahiran menaakul, kreatif dan inovatif

· Kesedaran kesejahteraan diri (fizikal dan mental)

· Percaya kepada tuhan, berakhlak mulia dan amalan nilai murni

· Jati diri dan semangat patriotisme

· Memahami dan menghayati budaya nasional

KONSEP KURIKULUM TRANSFORMASI SEKOLAH RENDAH

· Berteraskan Falsafah Pendidikan Negara (FPN)

· Berasaskan Prinsip KBSR:

- Pendekatan bersepadu

- Perkembangan individu secara menyeluruh

- Peluang dan kualiti pendidikan yang sama untuk semua murid

- Pendidikan seumur hidup

BENTUK KURIKULUM TRANSFORMASI

Komunikasi - Penggabungjalinan kemahiran bahasa secara lisan dan bukan lisan semasa berinteraksi

Sains & Teknologi - Penguasaan pengetahuan sains, kemahiran dan sikap saintifik

Penguasaan pengetahuan dan kemahiran matematik

Penguasaan pengetahuan dan kemahiran berasaskan teknologi

Perkembangan Fizikal & Estetika - Perkembangan jasmani dan kesihatan untuk kesejahteraan diri

Pemupukan daya imaginasi, kreativiti, bakat dan apresiasi

Kerohanian, Sikap & Nilai - Penghayatan amalan agama, kepercayaan, sikap dan nilai

Kemanusiaan - Penguasaan ilmu dan amalan tentang kemasyarakatan dan alam sekitar setempat, negara dan global

Penghayatan semangat patriotisme dan perpaduan

Keterampilan Diri - Pemupukan kepimpinan dan sahsiah diri melalui aktiviti kurikulum dan kokurikulum

KEMAHIRAN NILAI TAMBAH /

ELEMEN MERENTAS KURIKULUM (EMK)

clip_image002

KURIKULUM BERASASKAN STANDARD

Kurikulum Transformasi Sekolah Rendah digubal berasaskan standard kandungan dan standard pembelajaran

Standard Kandungan

Standard Pembelajaran

Penyataan spesifik tentang perkara yang murid patut ketahui dan boleh lakukan dalam suatu tempoh persekolahan merangkumi aspek pengetahuan, kemahiran dan nilai.

Satu penetapan kriteria atau indikator kualiti pembelajaran dan pencapaian yang boleh diukur bagi setiap standard kandungan.

Contoh Standard Kandungan & Standard Pembelajaran

Standard Kandungan

Standard Pembelajaran

Bahasa Malaysia

Mendengar, memahami dan memberi respon terhadap sesuatu arahan, soalan dan pesanan yang didengar dengan betul

Bahasa Malaysia

Mendengar, memahami dan memberikan respons dengan betul secara lisan terhadap pelbagai soalan bercapah.

Bahasa Inggeris

Able to express personal response to literary texts

Bahasa Inggeris

Able to respond to:

a. Book covers

b. Pictures in books

c. Characters

with guidance

Matematik

Menama dan menentukan nilai nombor

Matematik

Menamakan nombor hingga 100:

a. Membilang objek dalam kumpulan.

b. Menamakan nombor bagi kumpulan objek sebagai mewakili kuantiti.

Mengapa Standard?

• Memastikan SEMUA murid melepasi standard yang ditetapkan.

• Penetapan ilmu, kemahiran dan nilai yang perlu diukur dengan jelas.

• Mengenal pasti strategi penambahbaikan (assessment for learning).

• Mengatasi masalah murid keciciran dalam pembelajaran.

• Pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah .

Top.bmp

Top.bmp

Bahan Kurikulum

1. Dokumen Kurikulum

2. Buku Teks

• Standard Kandungan

• Standard Pembelajaran

• Berpendekatan Modular

Pedagogi

Kemahiran Berfikir

Belajar Cara Belajar

Aplikasi Teori Kecerdasan Pelbagai

Pembelajaran Masteri

Pembelajaran Akses Kendiri

Pembelanjaran Secara Konteksual

Pembelajaran Secara Konstruktivisme

Pengajaran Berasaskan Masa Depan

Penggunaan Teknologi Maklumat dan Komuinikasi (TMK)

clip_image002[4]

Pentaksiran P&P

v Dijalankan secara berterusan untuk mengesan perkembangan dan pencapaian murid dalam pembelajaran

v Menggunakan kaedah pentaksiran pelbagai

v Bersifat autentik dan holistik

 

Kesimpulan

q Meningkatkan kualiti pendidikan rendah agar lebih relevan dengan cabaran masa kini dan abad ke-21;

q Guru memainkan peranan yang penting bagi mengupayakan P&P yang berkesan; dan

q Kejayaan transformasi kurikulum memerlukan komitmen menyeluruh daripada semua pihak termasuk penggubal dasar, pengurus kurikulum, ibu bapa serta pihak berkepentingan

No comments:

Post a Comment